woensdag 19 januari 2011

Je bent een rund ...


Baby Dick heeft tien vingers, z'n papa niet meer

ROTTERDAM - In een week je duim en wat vingers verliezen én vader worden. Het overkwam Kees van der Straaten (23) uit Rijswijk. Tijdens de jaarwisseling ontplofte een illegaal stuk vuurwerk in zijn linkerhand. Precies een week later werd zijn zoontje Dick geboren.

Een flits, een knal en veel bloed. Foute boel, wist Van der Straaten meteen. Zijn duim en wijsvinger waren volledig weggeblazen. Van zijn middelvinger bleef alleen een stompje over, zijn ringvinger mist een kootje. Alleen de pink bleef ongedeerd. Van der Straaten, die zijn pols meteen afbond met een T-shirt, werd met piepende banden naar het ziekenhuis gebracht.

Terwijl artsen zich over zijn verminkte hand bogen, stond zijn hoogzwangere vriendin Quenny (35) naast zijn bed te puffen. De geboorte van hun tweede zoontje leek een kwestie van uren. ,,Ik heb hem nog een week 'aan boord' kunnen houden,'' zegt Quenny in het Algemeen Dagblad. ,,Kees kon daardoor gewoon bij de geboorte zijn.''

Hoewel de trotse vader zich inmiddels goed kan redden met één hand, ontdekt hij nog dagelijks nieuwe beperkingen: ,,Dick lag gisteren op mijn rechterarm te slapen. Op een gegeven moment viel zijn speen op de grond. Die kon ik met mijn linkerhand niet oppakken. En eerder deze week was ik met Keesje, mijn andere zoontje, in de stad. Toen hij moest plassen, was het een hele klus om zijn jas en zijn broek open te krijgen. Mezelf scheren daarentegen gaat steeds beter. Ik ga op een stoel zitten en doe scheerschuim op mijn been. Daarvandaan kan ik op het mijn gezicht smeren.''

Van der Straaten is desondanks zijn zware letsel positief ingesteld. Vandaag begint zijn revalidatie, met speciale handtherapie. ,,Toen het verband er voor het eerst af mocht, vond ik de schade meevallen. Ik was bang dat het nóg erger zou zijn. Ik weet nog niet of ik een prothese krijg. Ze gaan een inkeping maken tussen de muis van mijn duim en wijsvinger, waardoor ik weer iets kan vastpakken. Als het goed is, kan ik straks alles weer: werken, voetballen en autorijden.''

Nou ja, alles? Met illegaal vuurwerk zul je hem niet meer in de weer zien. ,,Misschien ooit weer een paar pijlen. Maar nooit meer van die achterlijke knallers.''

Bron: AD.nl
Foto: Frank Jansen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten