vrijdag 2 december 2011

ICT, mobiele platforms, gamen bij Sophia Revalidatie


Op 17 november 2011 komt een initiatiefgroep bij elkaar in De Haagse Hogeschool als vervolg op ‘Brain and games’ in de Brain Awareness Week 2011. Deze bijeenkomst is voorbereid met Steven Berdenis van Berlekom, Raad van Bestuur De Hoogstraat, en Bert Mulder, lector ICT.
Eelco Sengers en Thea Vliet Vlieland zijn namens Sophia Revalidatie aanwezig.

Plan
Een initiatiefgroep van circa 15 deskundigen in Nederland wil een kennisnetwerk vormen. De
initiatiefgroep wil uitdagingen in de revalidatie en chronische zorg verbinden met de kansen op het gebied van mobiele technologie en gamen. Zij wil de rol spelen van kenniscentrum, innovatie stimuleren en zowel consumenten, ontwikkelaars als professionals inspireren tot ontwikkeling en gebruik van betere toepassingen. Het kennisnetwerk doet dat door:

- het organiseren en faciliteren van een taskforce met professionals, ontwikkelaars en onderzoekers;
- het bijeenbrengen van good practices in toepassingen van mobiele technologie en games voor mensen met fysieke beperkingen en chronische aandoeningen;
- het organiseren van een breed platform voor professionals en consumentgebruikers in Nederland;
- het delen van huidige projecten en producten en digitaal aan elkaar en aan het publiek beschikbaar stellen via een gezamenlijke site;
- het stimuleren van implementatie, (door) ontwikkeling en (effect)onderzoek;
- gezamenlijk te investeren in het voorbereiden en aanvragen van toekomstige, innovatieve projecten en onderzoek.

Het initiatief richt zich op het stimuleren van specifieke toepassingen in revalidatie en chronische zorg die inzetbaar zijn voor:
- zowel revalidatie als thuisgebruik;
- alle leeftijdsgroepen;
- alle diagnosegroepen mensen met een fysieke beperking of chronische aandoening. Met als doel: training en ondersteuning van functies (bijvoorbeeld aandacht, balans, auditieve prikkelverwerking), activiteiten (zoals lezen, lopen, luisteren) en participatie (relaties/sociale contacten, vrije tijdsbesteding, opleiding/werk/
dagbesteding, mobiliteit, inkomen, wonen).

Toepassingen
De initiatiefgroep denkt aan toepassingen specifiek voor mobiele platforms (tablets en smartphones zoals die met android en iOS besturingssysteem) en gamen (met name off the shelf apparatuur).
Voorbeelden:
- Amusement (spelen, vt) of dagbesteding: (muziek maken/luisteren, fotograferen, filmen, dier verzorgen, lezen/gesproken boek)
- Timen (medicatie, afspraken, dagritme)
- Geheugen Naslagwerk (algemeen) en Instructie (individu-situatiespecifiek , psycho-educatie, werkplek, strategie)
- Training (bewegen, conditie, cognitie,
ontspanning)
- Communicatie (social media, verklanken)
- Monitoren (mantelzorger, professional)
- Registreren/opslaan (actief bewegen, bloeddruk, bloedsuiker, pijn, dagboek, gezichten, programma)
- Oriënteren (tijd, plaats, persoon)
- Navigeren
- E-health (consult/spreekuur, diagnostiek/interventie, follow-up)
- Omgevingsbesturing

Oproep
Stuur vragen over en ideeën voor dit project naar a.dekloet@SophiaRevalidatie.nl!

Meer weten?
Arend de Kloet, lector De Haagse Hogeschool
en orthopedagoog a.j.dekloet@hhs.nl of
a.dekloet@SophiaRevalidatie.nl
070 - 4457416 (wo/do)
070 - 3593704 (ma/di/vr)

Bron: SophiaBreed 12


Geen opmerkingen:

Een reactie posten