donderdag 1 december 2011

Verwarmde armprothese


Te lezen op 1-Handed, de website van Bert Pot:

Als we het over motorrijden hebben spreken we vaak over heerlijk in de buitenlucht zijn en de wind in je gezicht voelen. Juist die wind is in sommige gevallen een probleem. Als het weer wat minder wordt of de temperatuur  niet boven de 20 graden komt , dan heb ik veel last van een koude stomp. De kou is dan zo erg dat het motorrijden nadelig wordt beïnvloed; concentratieverlies treedt op omdat de pijn overheerst.

Naast het motorrijden  gebruik ik de prothese ook bij het mountainbiken, daarbij ondervond ik dezelfde problemen als bij het motorrijden.De oplossing is simpel:  men neme verwarmde kleding, peutert dit uit elkaar en stopt dit in een prothese. Zo simpel als ik het beschrijf is het uiteraard niet .

De prothese wordt voorzien van een binnenkoker met verwarmingsdraden (tracing). Een draagbare accu zorgt voor de benodigde warmte,deze is  gemakkelijk te plaatsen in de binnenzak  van een jas. De capaciteit is voldoende voor een flinke tocht op motor of fiets. Via de afstandsbediening kun je kiezen voor de gewenste temperatuur, je hebt de keuze uit 3 standen.

In mijn geval zit de binnenkoker los van de prothese  waardoor de koker ook apart  kan worden gebruikt. Dit is erg handig op wintersport of thuis als mijn stomp erg koud is.

De buitenkoker is afgewerkt in zilvercarbon  en schittert in de zon. Op de motor is er niet veel  van de koker te zien behalve de haak, maar op de mountainbike zie je de mooie afwerking des te meer. Dankzij deze oplossing  is het weer mogelijk om in alle weeromstandigheden heerlijk rond te toeren /fietsen zonder dat de kou nog invloed heeft op de stomp. Stel Orthopedie heeft er een fraai stukje van gemaakt, voor meer info  kijk op www.stelorthopedie.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten